Soms moet men, om een verhaal echt te waarderen, eerst teruggaan naar het begin. Grote avonturen en sterke vriendschappen zijn belangrijk en prachtig, maar de eerste stap van elke reis is net zo belangrijk als de laatste. Met dat in gedachten is het tijd om terug te keren naar het begin van een van de meest epische avonturen...
Met een grotere inhoud en enkele verbeteringen in de kwaliteit van het leven, is deze nieuwe versie van de kernset van de klassieke Lord of the Rings LCG de perfecte gelegenheid voor een nieuwe speler om zich in het spel te storten. De doos bevat alles wat je nodig hebt om je avonturen te beginnen, inclusief genoeg kaarten en onderdelen om met vier spelers meteen te beginnen. Er is een reden waarom The Lord of the Rings: The Card Game al meer dan tien jaar een fanfavoriet is!
Wat is The Lord of the Rings: The Card Game?
Voor diegenen onder jullie die nog nooit The Lord of the Rings gespeeld hebben: The Card Game nog nooit hebt gespeeld, dit spel is een coöperatief levend kaartspel dat zich afspeelt in de fantastische wereld van Midden-aarde. Spelers vormen Fellowships die epische queesten ondernemen, door gevaarlijke locaties reizen en het opnemen tegen gemene vijanden zoals Orcs, reuzenspinnen en de gevreesde Nazgul.
Elke speler kiest maximaal drie helden en bouwt een kaartspel dat de krachten, vaardigheden, hulpmiddelen en bondgenoten van die helden vertegenwoordigt. Tijdens elke ronde speel je bondgenoot- en hulpkaarten uit om je helden te versterken, stuur je je personages op queeste, reis je naar verschillende locaties en verdedig je vijand tegen aanvallen voordat je zelf aanvallen uitvoert. Al die tijd moet je je helden gezond houden en goed op je bedreigingswaarde letten, het getal dat de invloed van het Oog van Sauron op je weergeeft. Elke ronde die voorbijgaat zal je dreigingswaarde beetje bij beetje stijgen, en als het ooit 50 bereikt of al je helden zijn verslagen, ben je uitgeschakeld uit het spel!
Elke held behoort tot een van de vier invloedssferen: leiderschap, overlevering, geest, en tactiek. Leiderschaphelden richten zich op vaardigheden die andere bevriende personages versterken of verdedigen, zoals Aragorn die zijn Sentinel-vaardigheid gebruikt om bondgenoten of andere helden te verdedigen tegen vijandelijke aanvallen. Lore-helden gebruiken hun uitgebreide vaardigheden en kennis om spelers op verschillende manieren te ondersteunen, zoals Beravor's vaardigheid om een speler 2 kaarten te laten trekken. Geesthelden zijn gespecialiseerd in queesten en het trotseren van de duistere machinaties van de encounter deck; of de spelers al dan niet slagen op queesten wordt bepaald door de wilskracht-statistieken van hun personages, en Éowyn heeft maar liefst een waarde van 4 in deze stat en de mogelijkheid om die nog hoger op te drijven. Bij de tactische helden draait alles om het gevecht, met vaardigheden die schade toebrengen, hen belonen voor het toebrengen van schade, of gewoon hun aanvalskracht opkrikken zodat ze nog meer schade toebrengen, zoals Gimli die zijn aanval verhoogt voor elk punt schade dat hij oploopt.
Zoals je ziet, leent elke invloedssfeer zich voor een bepaalde speelstijl, en het beste is dat je bij het bouwen van je deck niet beperkt bent tot slechts één sfeer! Je kunt helden uit verschillende Sferen zo veel combineren als je wilt om je eigen unieke deck samen te stellen; maar let daarbij wel goed op. Tijdens het spel moet je de grondstofkosten betalen om een kaart te kunnen spelen. Grondstoffen worden aan het begin van elke ronde door je helden gegenereerd, en elke held heeft een eigen grondstoffenpot. Je kunt de kosten van een kaart alleen betalen met grondstoffen van helden uit dezelfde invloedssfeer, wat betekent dat als je maar één held uit een bepaalde invloedssfeer hebt, je alleen de grondstoffen van die held kunt gebruiken om de kaarten uit die invloedssfeer te betalen. Als Gimli bijvoorbeeld je enige tactiekheld is, dan kunnen alleen zijn middelen worden gebruikt om de tactiekkaarten in je deck te betalen - als je veel tactiekkaarten in je deck hebt, kun je overwegen om een tweede tactiekheld in je opstelling op te nemen.
Hoewel elk scenario van The Lord of the Rings: The Card Game een beetje anders speelt, blijven de kernmechanismen in elk spel hetzelfde. Elke ronde beslis je welke van je helden en bondgenoten je inzet om de queeste te volbrengen, en zo voltooi je het scenario. Maar hoe meer personages je inzet voor de queeste, hoe minder je paraat hebt om vijandelijke aanvallen af te slaan. Zelfs zwakkere vijanden zoals de King Spider kunnen aanzienlijke schade aanrichten als ze niet worden verdedigd, terwijl krachtige vijanden zoals de Hill Troll een onverdedigde held in één klap kunnen uitschake