'Vulture Prince' is het derde album van de in Brooklyn gevestigde Pakistaanse componiste Arooj Aftab. Geprezen door NPR, die haar compositie prees als een van de 'Greatest Songs By 21st Century Women+,' en de The New York Times, die haar werk vierde als een van de 'Best Classical Music Tracks of 2018,' Aftab's liminale geluid zweeft tussen klassiek minimalisme en new age, soefi-devotionele poëzie en elektronische trance, jazzstructuren en staten van puur zijn. Op 'Vulture Prince,' de opmerkelijke stem van de componist, ondersteund door een team van gerenommeerde muzikanten, vervoert luisteraars naar werelden die ooit bekend waren.
''Vulture Prince' gaat over het bezoeken van plaatsen die ik de mijne heb genoemd,' zegt Aftab, 'plaatsen die niet noodzakelijkerwijs meer bestaan. Het gaat over mensen, vriendschappen, relaties - sommige relaties waren onverwacht van korte duur, en hoe daar mee om te gaan.'
Tijdens het schrijven van 'Vulture Prince' verloor Aftab haar jongere broer, Maher, en ze draagt dit album op aan zijn nagedachtenis - een teken van het te boven komen van verlies en verdriet. 'E quindi uscimmo a revider la stelle,' zoals Dante uiteindelijk zegt, uit het inferno, 'en daar kwamen we uit voort om de sterren weer te zien.'
Handelend als een tweede hoofdstuk van Aftab's debuut uit 2015, Bird Under Water, opent Vulture Prince met een nieuwe compositie van 'Baghon Main,' een track van haar eerste album. De lead song, samen met de vogelachtige albumtitels, dient om de twee platen samen te binden. 'Aftab: 'De Toren van Stilte komt in me op, de Parsi begrafenisstructuur waar hun geliefde overledenen worden achtergelaten om te worden opgegeten door gieren, en zo terugkeren naar de cyclus van het leven. Dit soort gedaanteverwisselende elementen, het brandende verlangen om deze mystieke voorouderlijke kracht te belichamen en te leiden, groei als persoon en muzikant, hebben allemaal geleid tot Vulture Prince.'
Natuurlijk heeft Aftab's kenmerkende songwriting stijl ook geleid tot Vulture Prince. De componist heeft het onnatuurlijke vermogen om muziek te maken met laag na laag instrumentatie, maar toch voelt het allemaal heel licht, overzichtelijk, minimaal voor de oren. Aftab's muziek weerspiegelt dan haar stem, etherisch en toch zwaar, als een wolk gekruist met een rotsblok.
De componiste, die is afgestudeerd aan het Berklee College of Music, kanaliseert artiesten van Terry Riley tot Abida Parveen, en speelde in zalen van Lincoln Center tot (Le) Poisson Rouge tot het Museum of Modern Art. In 2020 componeerde Aftab muziek voor de Academy Award-genomineerde film Bittu en zong ze op Residente's Latin Grammy Award-winnende single 'Antes Que El Mundo Se Acabe.' Op Vulture Prince wordt ze bijgestaan door een all-star cast, waaronder Badi Assad, Maeve Gilchrist, Jamey Haddad, Bhrigu Sahni, Kenji Herbert, Lady Jess, Jarvis Benson, Malcom Parson, Jorn Bielfeldt, Shazhad Ismaily, Juliette Jones, Mario Carrillo, Petros Klampanis, Nadje Noordhuis, Gyan Riley, en Darian Donovan Thomas.
Dus hier is 'Vulture Prince'-mooi, krachtig, schemerig, en bovenal doordacht. Op het nieuwe album staan de singles 'Mohabbat' en 'Last Night', een oud gedicht van Rumi dat Aftab vaak live zingt, maar nog nooit eerder heeft uitgebracht. Subtiel opgenomen in 'Vulture Prince' is 'Saans Lo', een lied met woorden geschreven door Annie Ali Khan, de overleden vriendin van de componist, die ons zachtjes adviseert om te ademen - om verder te gaan. Na zeven minuten vervaagt 'Saans Lo' in een verwassen drone voordat het zich opent in de kleurrijke jazz-georiënteerde afsluiter, 'Suroor' - een dynamische nieuwe wereld van mogelijkheden.